تطبيق جديد على الهواتف يوفر خدمة لصف السيارات بالقاهرة
ABRAJ: 2.08(%)   AHC: 0.80(%)   AIB: 1.18(1.72%)   AIG: 0.18(5.26%)   AMLAK: 5.00(%)   APC: 7.25(%)   APIC: 2.29(%)   AQARIYA: 0.82(%)   ARAB: 0.80(%)   ARKAAN: 1.33(0.75%)   AZIZA: 2.48(3.33%)   BJP: 2.80(%)   BOP: 1.50(0.00%)   BPC: 3.80(1.81%)   GMC: 0.80(%)   GUI: 2.08(%)   ISBK: 1.19(0.00%)   ISH: 1.00( %)   JCC: 1.70(2.86%)   JPH: 3.63( %)   JREI: 0.28(%)   LADAEN: 2.50( %)   MIC: 2.71(%)   NAPCO: 0.99( %)   NCI: 1.65( %)   NIC: 2.95( %)   NSC: 3.07( %)   OOREDOO: 0.76(0.00%)   PADICO: 1.03(0.00%)   PALAQAR: 0.42(%)   PALTEL: 4.15(0.00%)   PEC: 2.84(7.49%)   PIBC: 1.07( %)   PICO: 3.39( %)   PID: 1.93( %)   PIIC: 1.80( %)   PRICO: 0.30(0.00%)   PSE: 3.00(%)   QUDS: 1.14( %)   RSR: 4.50( %)   SAFABANK: 0.80( %)   SANAD: 2.20( %)   TIC: 2.95( %)   TNB: 1.23(0.00%)   TPIC: 2.00( %)   TRUST: 3.00( %)   UCI: 0.43( %)   VOIC: 7.12( %)   WASSEL: 1.07( %)  
12:00 صباحاً 29 آذار 2016

تطبيق جديد على الهواتف يوفر خدمة لصف السيارات بالقاهرة

يوفر تطبيق جديد على الهواتف الذكية في مصر خدمة لصف السيارات في محاولة لحل أزمة المرور وتوقيف السيارات المزمنة في القاهرة.

التطبيق الذي يسمى (ركنتك في جيبك) في مرحلة تجريبية الآن حيث يستخدمه عشرة مستفيدين ويعمل فيه أربعة سائقين يقدمون الخدمة. ويتوقع أن يبدأ العمل في غضون ستة أشهر.

وبوسع مستخدمي الهواتف الذكية طلب خدمة صف (ركن) سياراتهم عبر تطبيق (ركنة) الذي يعمل بطريقة مماثلة لعمل خدمة سيارات الأُجرة أوبر.

ويوجد العاملون في التطبيق الجديد في أماكن كثيرة بوسط القاهرة. ويأخذ السائق العامل في التطبيق سيارة المستخدم ويصُفها في مراب إلى أن يطلبها صاحبها.

وتُقدر الرسوم الأولية لخدمة صف السيارة بنحو خمسة جنيهات (0.56 دولار) في الساعة بحد أقصى بين 20 و25 جنيها في اليوم.

وأسس التطبيق سبعة شركاء بينهم شاب يدعى أحمد زكي.

وقال زكي الشريك المؤسس للتطبيق "كانت الأول الفكرة إن الناس تبدل مع بعض. واحد خارج من مكان..واحد جاي بيدور على مكان يقدروا يبدلوا مع بعض. شوية شوية بدأت تتطور الفكرة لغاية اللي وصلنا له دلوقتي اللي هي ... أما تكون جاي حتى بتطلع موبايلك وبالتطبيق تطلب حد يقابلك في الحتة اللي أنت رايحها قُدام مكانك..رايح بنك..رايح مشوار.. رايح شُغلك تلاقي مندوب من عندنا يقابلك قُدام المكان يأخذ العربية ويروح يركنها في جراج إحنا متفقين معاه."

وعن الدافع للعمل على تطبيق ركنة قال زكي "يعني الفريق اللي ابتدينا الموضوع بنحب تطبيقات الموبايل وبنحب التشفير والتطوير. وفيه احتياج لموضوع الركنة في مصر..فيه يعني مشاكل فيه أو إحنا شايفين كده يعني..فشايفين إن ركنة ممكن تساعد في حل الموضوع ده."

ويتفقد السائق التابع للتطبيق السيارة ليرى ما إذا كان بها أي انبعاجات أو خدوش قبل أن يتسلمها من صاحبها ويعطيه رقما سريا للأمان.

وقال سائق يعمل في التطبيق يدعى ماجد مخلص "العميل بيطلبنا في أي مكان..في منطقة معينة في الجي.بي.إس بيطلبنا داخل المنطقة دي. إحنا بنروح له في المكان اللي بيحدده. بنروح نأخذ منه العربية .. بأشيك (أفحص) العربية طبعا بره وجوه لو فيه خبطات أو فيها حاجة. جوه لو فيه أي متعلقات في العربية بأستلمها برده .. موبايل .. لاب توب .. أي متعلقات في العربية. بعد ما بآخذ منه العربية فيه رقم سري اللي هو رقم الأمان..يعني لازم أقوله له وهو يقوله لي عشان يتأكد."

والزحام المروري يمثل مشكلة مستعصية في العاصمة المصرية حيث يزيد صف السيارة صعوبة مع الوقت. وبالتالي فان المستخدمين يتجهون بشكل متزايد لتطبيقات الهاتف المحمول لمعرفة أحدث أخبار الزحام والآن لمعرفة أماكن صف (ركن) السيارات.

ويوجد في القاهرة أيضا عاملون آخرون يتولون صف السيارات في الشوارع يسمى كل منهم (سايس). ويقف هؤلاء (السُياس) في الساحات العامة المخصصة لصف السيارات ويطلبون مالا مقابل السماح بالصف فيها.

ويرى بعض أصحاب السيارات في المدينة أن إطلاق تطبيق ركنة يعني أنهم لن يعتمدوا على (السُياس) بعد ذلك.

من هؤلاء فتاة تدعى نازلي رضا قالت لتلفزيون رويترز "هو الصراحة السايس قرفني في حياتي (ضايقني) .. فكنت عايزة ألاقي بديل له عشان الركنة فكنت دخلت وبصيت هنا مرة لقيت ركنة وقلت هي إيه ده قالوا لي آه ده ممكن تركني بكذا كذا كذا.. وإدوني (أعطوني) كل المعلومات فدخل إمبارح فاستلمتها النهاردة."

وقال شاب آخر يستعين بالتطبيق الجديد "إحنا كده لو مشينا بالنظام داوت (هذا)..نظام تاكسي عن طريق التطبيق والركنة عن طريق التطبيق والعمل كله عن طريق التطبيق.. الزحمة هتقل خالص (ستنخفض جدا)."

رويترز

Loading...